Syndrom spánkového apnoe

Spíme čím dál méně. Konkrétně spíme o hodinu a půl méně, než spali lidé na začátku minulého století. Průměrná délka spánku se zkrátila z průměrných 9 hodin v roce 1910 na 7,5 hodiny v roce 1999 Krátký, přerušovaný, nedostatečný či nekvalitní spánek výrazně ovlivňuje kvalitu našeho života. Co ale dělat s tím, že ačkoliv spíme kolem 7 - 8 hodin denně, tak jsme po probuzení unavení, cítíme se podrážděně a bez energie? A může za to něco, že kromě nekvalitního spánku také přibíráme na váze? Odpovědi samozřejmě nejsou jednoznačná, ale pozor bychom si mimo jiné měli dát na SYNDROM SPÁNKOVÉHO APNOE, a to zvlášť pokud máme nějaké to kilo navíc. Na úvod si řekněme jen definici, abychom si toto onemocnění představili trošku více. Apnoe je jednoduše definováno jako zástava dechu. Apnoická pauza je definována, jako apnoe trvající nejméně 10 sekund opakují se více, než pětkrát za hodinu spánku V praxi si to můžeme představit jako noční chrápání, které najednou z ničeho nic ustane a pak minimálně po 10 sekundách znovu začne. Kromě chrápání můžeme našeho spolunocležníka ohrozit i abnormálními pohyby, jako škubání končetin či celého těla s cílem přerušit dušení. Dále posazování se, vyskakování do sedu až do stoje, díky tomu může dojít až k pádům z postele a poranění, jako důsledku boje proti kolapsu dýchacích cest a dušení. Výsledkem je následné oddělení lůžek či úplně samostatný pokoj pro nemocného, čímž se partneři mohou i vzájemně odcizit.

Mezi jednu z nejčastějších příčin vzniku obstrukční spánkové apnoe řadíme obezitu. Uložení tuku v oblasti zevní strany krku je pro rozvoj OSA nejdůležitější.

Při studiu na LF Masarykovy univerzity, jsme se o souvislostí spánku a obezity příliš nezabývali. O tom, že bych se na tuto problematiku měla zajímat více, mě přivedla samozřejmě až práce v poradně a nezbytná praxe. Měla jsem navíc štěstí na mentora, který mě nabídl v poradně pracovat a pomohl mi s nasbírání zkušeností a hlavně sebejistoty. Cokoliv mě nebylo jasné, mohla jsme se na něj obrátit o cennou radu. Na problematiku tohoto syndromu mě upozornil ihned na začátku naší spolupráce. Navíc, ačkoliv jsem tomu na začátku příliš nevěřila, léčba syndromu spánkového apnoe výrazně zlepšovala výsledky mých klientů v hubnutí, a to i u těch, kteří svoje stravovací návyky změnily pouze minimálně. 

Souhrnně lze tedy říci, že neléčené spánkové apnoe brání redukci hmotnosti. Největší překážkou účinné léčby spánkové apnoe je nedostatečná informovanost. Studie ukazují, že v Evropě je dokonce až 90 % osob, které trpí spánkovou apnoe, nediagnostikováno a neléčeno. Pokud se spánkové apnoe diagnostikováno, nesadí se příslušná léčba, která spočívá ve využití přetlakových masek. Důležitá jsou i režimová opatření jako je úprava životosprávy, zvolení vhodných pohybových aktivit, spánková hygiena a vynechání alkoholu před samotným spánkem. 

Nejnovější

Svaly, vody a tuk v těle: Jaké je jejich ideální množství a jak toho dosáhnout

31. 5. 2024

Jak se vyhnout jojo efektu: Strategie pro trvalé hubnutí

14. 5. 2024

Kompletní průvodce zkrácenými svaly: Příčiny, dopady i konkrétní cviky

24. 4. 2024

12+1 tipů, jak maximalizovat regeneraci svalů po cvičení

22. 4. 2024

Vysoký cholesterol: Proč ho řešit a jak ho snížit

25. 3. 2024

Tělesný tuk není nutně váš nepřítel. Zjistěte o tuku v těle vše, co potřebujete

21. 2. 2024

Léčba obezity není jednoduchá, ale s tou správnou pomocí ji zvládnete

16. 2. 2024

Nedaří se vám nabrat svaly? Vyřešte to jednou pro vždy s naším komplexním průvodcem nabíráním svalů

22. 1. 2024

Možná je vaše tělo starší, než si myslíte. Poznejte svůj metabolický věk a naučte se ho snížit pro lepší zdraví

19. 1. 2024

Hydratace a voda v lidském těle

31. 12. 2023

Vše o kalorickém příjmu: Jak vám může porozumění kaloriím zlepšit život po všech stránkách

31. 12. 2023

Řešte BMI u dětí aneb Zdravý život v dospělosti začíná už v dětství

28. 11. 2023

Energetický výdej jako důležitá součást úspěchu při hubnutí, udržování hmotnosti i zdraví

28. 11. 2023

Co o mně říká hodnota BMI? Zjistěte, jak si BMI vypočítat a jestli se na výsledek spoléhat

30. 9. 2023

Jak vypočítat a vytvořit kalorický deficit? Pojďte na to konečně správně

15. 9. 2023

Proč je dobré znát hodnotu svého bazálního metabolismu a jak ji zjistit

24. 8. 2023

Nejčtenější